Sommaren och höstens program 2022

Juli

17/7 Söndag. Vi besöker Ven i Öresund. Vad kan inte vara trevligare än att ta båten över till den vackra pärlan ute i Öresund? Vi hoppas på en behagfull dag bland blommor och blader, bland sommarfåglar och säregen natur. Ömsom branta marker ned mot stränderna, ömsom uppodlad kulturmark. Samling på parkeringen vid Coop Extra kl. 08.45 (båt 10.00). OBS – förhandsanmälan för bokning av biljetter i förväg görs till Janne Johansson senast 10 juli – antingen via mail janneringarp@gmail.com eller genom mobil (073-390 50 91).

27/7 Onsdag. Naturskyddsföreningens projekt ”Världens längsta blomsteräng” har startat och vi i Örkelljunga börjar ikväll med att undersöka någon/några cykelbanor. Vad finns där för arter, är det artrikt, finns det mycket blommor och kan det förbättras. Vi inventerar de platser vi känner för och rapporterar de arter vi kan, eller med hjälp av appen iNaturalist. Samling kl. 17.00 på parkeringen vid Coop Extra. Tag med fika. Ansvarig Lars Schale (072-743 11 18).

Augusti

4/8 Torsdag. Slåtter i Spångabygget. Den traditionella vildhöstnaden, ängahöstnaden på vår sidvall i Spång går i år av stapeln i augusti månads början. Vi slår med gemensamma lieslag av de nu överblommmade gräsen och örterna i den fuktiga slänten. Samling på parkeringen vid Coop Extra kl 17.50 eller uppe vid Spångabygget kl. 18.00. Föreningen bjuder på förplägnad! Ansvariga Janne Johansson (073-390 50 91) & Perry Vigelsbo (0435-51058)

11/8 Torsdag. Borttagning av gräset i Spångabygget. Det är ikväll dags att räfsa och bära bort det i förra veckan avslagna gräset uppe i Spång. Hoppas du hittar tid att vara med. Var och en håller sig med fika. Samling vid Spångabygget kl. 18.00. Ansvariga Perry Vigelsbo (0435-51058) & Janne Johansson (073-390 50 91).

13/8 Lördag. Liekurs med Ingvar Nilsson från Göinge slåttersällskap genomförs detta år samtidigt som hårdvallsängen i Ramnekärr på traditionellt sätt slås. Obs FÖRANMÄLAN måste göras – max 15 personer! Missa inte detta ypperliga tillfälle att förbättra din förmåga att hantera den viktiga, ”urgamla” lien. Ansvarig Janne Johansson (073-390 50 91).

September

3/9 Lördag. Fågelexkursion. Vart denna exkursion bär får väder och vind bestämma. Vi kommer dock att lämna närområdet och närma oss kusten. Sträcket av flyttande fågel har hållit på några månader, redan i juni kan vissa vadare lämna häckningsområdet och bege sig ut till kustområdena. Så fyll ryggsäck och matkorg och kom till samlingen på parkeringen vid Coop Extra kl. 08:00.
Ansvariga Björn Herrlund 070-951 53 23 och Kurt-Arne Johansson 070-653 29 89.

O.B.S. Inställt 24/9 Lördag. Svampdag i nån hemmamark tillsammans med Mikael Bergkvist. Vi hoppas att denna höst blir givande för den som vill vistas ute i svampskogen. Men valet av marker vi ska besöka avgörs som vanligt av sensommarens väderlek. Glöm inte bra svamplitteratur! Väl mött. Vi ses på parkeringen vid Coop Extra
kl. 09.00. Glöm inte svampkorgen och inte heller fikakorgen. Ansvarig Eva Persson (070-830 14 27).

Oktober

13/10 Torsdag. Skånes groddjur är titeln på det bildföredrag som Göran Paulsson ska hålla denna oktoberkväll. I Sverige förekommer det tretton groddjursarter, varav tolv finns i Skåne. De flesta av dessa får ni bekanta er med på bild, och i vissa fall också med ljud, under kvällens bildföredrag. Hoppas du inte missar denna chans att fördjupa dig i en förhållandevis okänd djurgrupp. Föredraget börjar kl. 19.00 och vi träffas i Utbildningscentrums lokaler. Ansvarig Janne Johansson (073-390 50 91).

27/10 Torsdag. Holkspikning. Bostadsbrist är det alltid hos våra hålhäckande fåglar, stora som små. Vilken modell det kommer att tillverkas denna torsdag får vi bestämma senare! Vi samlas vid Beringsskolans slöjdsal kl. 18.00 Föreningen bjuder på fikan. Ansvarig Björn Herrlund (070-951 53 23).

November

20/11 Söndag. Vandring runt Kraxasjön. Årets sjövandring är till Kraxasjön i norra delen av Örkelljunga kommun, som vi också delar med Markaryds och Hässleholms kommuner. Vi försöker att ta oss runt sjön till fots för att se vad som bjuds denna novemberdag. Kraxasjön är väl inte den sjö som vi besökt så mycket, så det kan bli en spännande upplevelse. Samling på parkeringen vid Coop Extra kl. 09.00. Ansvarig Kurt Arne Johansson (070-653 29 89).

December

1/12 Torsdag. Egna bilder. Vi håller fast vid denna traditionella föreningsträff med bilder från året som gått. Hoppas du ställer upp med dina egna, bästa foton, med anknytning till naturen och gärna Örkelljunga Natur. Vi begränsar oss till max 100 bilder per person! Detta är en bra kväll att minnas på – nu när decembermörkret omsluter oss. Samling i Utbildningscentrums lokaler kl. 19.00 Ansvariga Perry Vigelsbo (0435-51058) & Janne Johansson (073-390 50 91).

26/12 Måndag. Annandag jul. Hallands Väderö. Bjärekretsen har gjort annandagen till en återkommande Väderödag och vi i vår förening behöver bara haka på. Vill du få en ordentlig nypa ny luft mitt i julhelgens stök och alla måsten så häng med denna dag! Avfärd 08.45 från parkeringen vid Coop Extra. Samling vid Väderöbåtarna i Torekov kl. 09.45. Ansvarig Eva Persson (070-830 14 27).

Januari

15/1 Söndag. Hemmanaturen ägnas denna söndagsförmiddag all uppmärksamhet. Det aktuella vädret, kanske trettio centimeter snö eller tio plusgrader, sätter ramarna för vart vi styr våra steg. Men visst är de skönt att efter alla helger få träffas i hemmaskogen. Fika, klädsel, skodon, kikare. Samling på parkeringen vid Coop Extra kl. 09.00. Ansvariga Björn Herrlund (070-951 53 23) & Janne Johansson (073-390 50 91).

Februari

2/2 Torsdag. Årsmöte – bildvisning. Vårt årsmöte och vår redovisning för verksamhetsåret 2022 genomförs som vanligt i Utbildningscentrums lokaler. En bildvisning kommer att följa på själva förhandlingarna. Fika utlovas. Årsmötet börjar kl. 18.30. Ansvarig Styrelsen.

Vårt programblad kan du ladda hem som pdf-fil här: